boostyourfutureDe Haagse Jongerenambassadeurs hebben advies gegeven over Boost Your Future, hét evenement voor werkzoekende jongeren In Den Haag.

Aan wie

Organisatie: Gemeente Den Haag, Werkgevers Service Punt

Contactpersoon: Kim Padding en Niels Scheepbouwer


Adviesvraag/-vragen

  • Op welke locatie moet Boost Your Future Plaatsvinden?
  • Wat kan er beter / anders ten opzichte van vorig jaar?
  • Welke adviezen hebben de jongerenambassadeurs voor de publiciteit?


Traject

Naar aanleiding van de betrokkenheid van de Haagse Jongerenambassadeurs in 2014, werden zijn gevraag dit jaar weer mee te denken. Dit gebeurde in verschillende sessies.


Concreet advies

Op welke locatie moet boost your future plaatsvinden?

  • De top 3 zou zijn: Atrium van het stadhuis, Haagse Hogeschool en Fokker Terminal (het is de het stadhuis geworden, net als in vorige jaren)

Wat kan er beter / anders ten opzichte van vorig jaar?

  • Het kon wel aantrekkelijker gemaakt worden. Het kwam een beetje saai over. Ook een beetje een chaotisch. Dus graag meer een spektakel, meer een show.
  • Het had een hoog entertainment gehalte. Dat was te hoog. Artiesten waren te duur en misschien niet nodig om jongeren daar heen te krijgen. Ze waren toch niet zo bekend, dus dat hielp volgens mij niet om meer jongeren te bereiken/lokken. DJ in stadhuis werkt sowieso niet.
  • Er mag ook meer variatie zijn qua bedrijven. Ik kreeg wel een paar mensen bij ons. Is er niets met techniek? Of iets industrieels? Het vakwerk.
  • Sommigen jongeren hadden al snel door dat ze alleen maar gingen voor de stempel, zodat ze konden laten zien dat ze een gesprek gevoerd hadden.
  • Er was ook een bedrijf, die had een hele lange catwalk en daar deden ze helemaal niets mee. En dat was echt jammer. Je kon daar ook een pasfoto laten maken en een pakket winnen (degene met de meeste likes). Zo jammer want er was een groot podium. Toen kwamen er allemaal kinderen om foto’s te maken voor Instagram…. De verwachting werd gewekt dat er een modeshow zou zijn ofzo en toen gebeurde er uiteindelijk niets. Ze hadden sollicitatie kleding kunnen laten zien van bijvoorbeeld Suits. Of juist verschillende sollicitatie outfits voor verschillende functies. Dress for succes of zoiets.
  • Mensen van de gemeente hadden een sweater en een hoodie… stonden op een kluitje. Ze moesten zich wat meer verspreiden. Ze waren ouder met een hoodie en zag er een beetje raar uit. Het zag er geforceerd uit. Ze moesten mensen aanspreken die verdwaald waren. Op een gegeven moment stonden ze bij elkaar te praten…ze belande in hun oude rol af en toe.
  • Er kwamen wel jongeren binnen die dachten dat ze direct een baan konden krijgen. Toen ze erachter kwamen dat niet het geval was waren sommigen heel snel weg.
  • Ook was het niet dat duidelijk dat er workshops waren. De workshopsbegeleiders waren niet actief bezig om jongeren naar boven te begeleiden. De workshops waren ook een beetje verstopt. Dat zou beter gecommuniceerd moeten worden. Jongeren die naar binnen liepen hadden zich gelijk moeten inschrijven, maar de hosts (gastheren en –dames) lieten jongeren gewoon doorlopen als jongeren met een grote bocht om hen heenliepen.
  • Er waren te weinig werkgevers en maar een paar goede werkgevers (4 of 5). Verder waren er ook standjes die ik niet goed kon plaatsen bv gezond eten. Ook waren er met name workshops en stand over leren pitchen, personal branding etc.
  • Met heel veel werkgevers ga je in gesprek en wie weet krijg je een baan!!! Dat was het idee dat jongeren door de promotie van het evenement meekregen, maar dat viel tegen als je keek naar de stands die er waren.
  • 1500 van de 1600 aangeboden vacatures kwamen van HMS. Aanbod vacatures moet echt veel beter. Daarnaast is dat ook nog eens in Amsterdam en Haagse jongeren zien het echt niet zo snel zitten om naar Amsterdam te verhuizen.
  • Dj Dano was een goed idee. Andere artiesten waren een beetje puberaal.

 

Welke adviezen hebben de jongerenambassadeurs voor de publiciteit?

  • Promotie moet groter en langer van te voren dan vorig jaar
  • Met een Ipad de straat op gaan. Dan kun je jongeren direct kunnen inschrijven en ook gelijk e-mailen of sms’en om ze eraan te herinneren. Als je iemands gegevens noteert kun je altijd nog een keer contact met ze opnemen. Daarnaast oog je professioneler met een jasje met een logo en een Ipad.
  • An early check-in bespaart tijd en doe dat van te voren. Om te pijlen of er belangstelling is. Maak het spannend met een early check-in.

 

Follow-up

de Haagse Jongerenambassadeurs zijn naar het evenement geweest, zodat ze volgens jaar weer goed kunnen adviseren.

 

Quote

Kim Padding: “De Haagse Jongerenambassadeurs leverden voor de twee keer een belangrijke bijdrage aan de vormgeving en uitvoering van het evenement Boost Your Future. Jongeren betrekken bij evenementen die voor jongeren zijn, heeft een zeer grote meerwaarde.”