De projectleider Participatie en Schoon van de gemeente Den Haag probeert (samen met een collega) mensen bewust te maken van het afval dat er op straat naast de prullenbakken, in de zee en in het groen ligt. Met een positieve boodschap proberen zij mensen in beweging te brengen zelf een steentje bij te dragen aan een schone stad.
Aan wie
Gemeente Den Haag
Contactpersoon: Annelies Wolswinkel-Rebel, projectleider Participatie & Schoon, Publiekszaken.
Adviesvraag/-vragen
- Hoe krijgt de gemeente jongeren betrokken en in beweging om het afval dat er op straat juist in de prullenbakken te gooien en niet in de zee en in het groen?
Traject
Opzet programma:
- 3 opdrachten
- 3 presentaties
- Verbeteren plannen
- Winnaar voor budget voor project dat zwerfafval tegengaat à €5000,-
- Afspraak voor vervolgsessie voor uitwerken. Iedere groep krijgt de opdracht om een plan te bedenken vanuit één van de volgende drie thema’s:
- De Haagse Jongerenambassadeurs worden in 3 groepen verdeeld.
- Een veel geziene #zwerfie op straat is het blikje energydrank. Verzin een project waarbij met name jongeren worden getriggerd om er iets anders mee te doen dan het op straat te gooien. / deze kan ook hetzelfde, maar dat met plastic flesjes. Misschien nog leuker?
- Als je door de net vernieuwde Grote Marktstraat loopt zie je overal witte plekken. Kauwgom. Vies als je er net instapt en heel kostbaar om te verwijderen. Bedenk een project waarbij mensen in met name winkelstraten worden getriggerd hun kauwgom niet op straat te gooien.
- Als iedereen 1 stuk zwerfvuil per dag opruimt, is Nederland over drie dagen schoon. Bedenk een project waarbij jongeren deze challenge aangaan.
- Uitgangspunten die we de jongerenambassadeurs meegeven om jongeren te betrekken bij een ‘participatie en schoon’-project zijn:
- Uitdagen
- Betrekken
- Participatie
- Eigenaarschap
- Competitie
- What’s in it for themTip: wat kan er beter
- Top: wat is er heel goed aan dit plan
Concreet advies
Het winnende voorstel was: “Tik je blik”: een ondergrondse prullenbak, met boven de grond een doeltje. Jongeren kunnen dan hun afval in de doeltjes schieten. Het idee om dit te promoten is om een PR actie uit te zetten met ADO-spelers, liefst gefilmd en als commercial online uitzetten.
Algemeen advies aan het werkveld
- Zorg dat je geld voor de uitvoering hebt wanneer je jongeren betrekt, dat verhoogt de inzet en het enthousiasme enorm.
- Competitie tussen verschillende groepen werkt, maar zorg dat alle deelnemers het gevoel hebben dat ze hebben gewonnen. Dat kan door het winnende idee weer met de hele groep te finetunen.